torsdag 4 oktober 2012

Moral eller inte?

Jag har funderat mycket på just moral den sista tiden. I New Vegas där jag befinner mig för tillfället så ställs man inför olika moraliska val mest hela tiden. Att vara god eller ond är inte så enkelt då allt inte är helt i svart eller vitt. Det finns gråskalor också och ibland får jag tänka till rejält innan jag går vidare.

Att välja det goda alternativet är oftast lite besvärligare, det ger liksom mer jobb och kan kosta en hel del. Då är det lätt att välja den mörka sidan. Jag förstår att det tilltalar en viss kategori av personer att i regel alltid köra på det onda alternativet. Det gör det lätt för en att inte behöva bry sig och bara köra på. Men jag anser att det är att fega ur.

Som ett exempel kan jag ta en annan plats: Albion. Statskassan är körd i botten och måste ökas rejält för att inte hela landet ska gå under. Då ställs man inför ett val. Att göra om ett barnhem till skola kostar pengar, alernativet var att göra om barnhemmet till en bordell och då tjäna pengar istället. Jag valde då att ge barnen en skola, med följden att statskassan tömdes mer och jag fick åtskilliga timmars mer-arbete att tjäna in den summa det kostat. Det var inget svårt val, även om det var mer besvärligt.

Min teori är att beroende på ens personlighet skiljer det stort på hur svårt man anser att vissa val är. Hur mycket man identifierar sig själv med sin karaktär. Exempelvis har jag själv svårt för att i vissa sammanhang gå emot min egna personliga etiska inställning. Att göra ett val som jag innerst inne tycker är fel, det går bara inte. Att skjuta på civila, slå på kvinnor, utnyttja de svaga osv är helt otänkbart.

Problemet här är att det finns så många gråzoner. En stor del av befolkningen missbrukar metamfetamin och kan vara riktigt våldsamma. Om man då blir omotiverat attackerad av en till synes hög pundare så känns det plötsligt inte längre fel att slå på kvinnor längre. I självförsvar förstås. Men den egna inställningen rubbas. Nästa gång jag är på väg att hamna i en liknande situation reagerar jag automatiskt. Nu är det jag som attackerar och det är inte längre självförsvar. Har min moral rubbats eller har jag helt enkelt distanserat mig från handlingen?

Det finns såklart undantag, är man stressad och inne i en intensiv handling utan större bakgrund (typ ett stridsfält) och inte har tid att tänka efter så är det "lättare" att välja den mörka sidan. Har man däremot tid på sig med en ordentlig bakgrund och alla fakta klara för sig, då är det mycket svårare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar