torsdag 8 november 2012

Mera etik och moral - Ökänd

Fortsätter på temat moral i spel. För hur det nu gick till efter förra bloggen så har slumpen gjort att jag nu börjat med ännu ett spel där just de val du kan göra påverkar spelet. Det går till och med så långt att alla troféer i spelet är dubbla. En för de goda vägvalen men tar och en för de onda. Det är alltså nästan ett måste att spela igenom spelet två gånger ..

Du spelar som Cole, ett cykelbud som som hamnar i centrum av en enorm explosion. När han vaknar upp har han elektriska superkrafter och dessa kan han välja att använda i goda syften eller mer onda. Träffar han på en skadad människa liggandes på gatan kan han exempelvis välja om han vill använda sina krafter till att hela eller om han vill suga ur kroppen på kraft. Vill man ha just påfyllnad av kraft är det faktiskt enklare att ta det direkt från en bil eller lyktstolpe.

Vid olika vägdelar i spelet blir Cole utsatt för olika dilemman där han tvingas välja mellan det goda och det onda. Det onda går ofta ut på att oskyldiga skadas eller att han får någon typ av fördel. Det goda är mer osjälviskt men innebär å andra sidan oftast lite mer besvär. De val Cole gör påverkar invånarnas reaktioner men också delar av handlingen.

Jag tycker att spelet är ett utmärkt exempel på hur jag vill att en handling ska utvecklas. Där spelaren själv får göra sina val och att det sedan påverkar vad som händer i spelet. Jag har som vanligt valt att spela den goda superhjälten och det får mig att må gott. Även om det är på låtsas.



Jo just det. Spelet jag skriver om är förstås Infamous.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar